Schrijver op bezoek

Een dagje leesbevordering

door Annemarie Bon

Ik bezoek jaarlijks veel scholen. Dankzij de uitstekende bemiddeling door SSS en de goede voorbereiding door creatieve leerkrachten en organiserende bibliotheken is dat altijd een fantastische ervaring voor mij en de kinderen.
In Oostland en Westland hebben bibliotheekmedewerkers bijvoorbeeld een compleet lespakket gemaakt rondom mijn boeken en mij als schrijver, getiteld 'Op de Bonnefooi'. Ook voor Selma Noort ('Met de Noorderwind') en voor Vivian den Hollander ('De Vliegende Hollander') is er trouwens zo'n op maat gemaakt project. De bibliothecaris komt als introductie zelf naar school en levert meteen een krat boeken en het lespakket af. In mijn geval wordt bijvoorbeeld 'Het lied van Haas' gezongen. Na een intensieve voorbereiding is het hoogtepunt dat de schrijver de school komt bezoeken.

Vandaag was het zover dat ik naar de Prins Willem-Alexanderschool in Berkel en Rodenrijs ging. Vragen waar ik me moest melden, was niet nodig. 'Annemarie Bon!' roepend stormden de kinderen op me af, zodra ik voet op het schoolplein had gezet. Ze begeleidden me als een zwerm bijen om een honingraat naar hun lokaal.
'Je komt eerst bij ons in de klas, in 4b!'
'Ik heb veertien boeken van je gelezen en elf vragen bedacht!'
'Ik heb zeven boeken gelezen, maar niet alleen dunne, ook dikke.'
'De boeken van Haas zijn superleuk!'
Mijn presentatie, hun vragenuurtje, de voorleessessie en de afsluitende quiz waren een groot feest.

Voor scholen die een minder op maat gemaakt project voorgeschoteld krijgen bij een schrijversbezoek heb ik zelf lesbrieven op mijn site geplaatst, is er een uitgebreide website met lessuggesties en werkbladen bij de boeken van Haas, kunnen kinderen online de film 'Zo maak je een boek' kijken en mailen met de schrijver. En geloof me, ik ben niet de enige kinderboekenschrijver die een schoolbezoek zo grondig en educatief aanpakt. Ieder heeft zijn eigen manier, maar wij hebben allemaal leesbevordering als hoogste doel voor ogen.

Of een schrijversbezoek het lezen stimuleert? Het is eigenlijk een overbodige vraag. Omwille van een schrijversbezoek lezen kinderen een heel aantal boeken, nemen een kijkje in de schrijverskeuken en raken daardoor meer gemotiveerd om te lezen. Ook hun technisch leesniveau gaat flink omhoog.
Maar niet onbelangrijk is, dat leerkrachten zelf ook meer geïnteresseerd raken in lezen en boeken gaan voorlezen van de schrijver die in de spotlichten staat. En sommige leerkrachten raken zo enthousiast om de boeken van 'hun schrijver' te promoten dat ik alleen maar groot respect kan betuigen.
Zo zal ik juf Jeannet Visser van groep 3 in Beerzerveld niet snel vergeten. Zij had reukpotjes gemaakt voor de leerlingen. Wie Haas schept een luchtje had gelezen, mocht een potje openen en de geur raden. Ze had de leerlingen flessenpost laten maken naar aanleiding van Haas is op Kip en had zelfs Haasjes met de kinderen geknutseld. Maar het beste bewijs dat leveren kinderen zelf, getuige dit mailtje dat ik van een kind kreeg na een bibliotheekbezoek:

'Hoi Annemarie
ik ben erg blij dat u bij ons in de bibliotheek bent geweest.
U heeft de kinderen laten merken dat lezen ook leuk kan zijn, door te vertellen, voor te lezen, en een filmpje laten zien.
Heel erg bedankt daarvoor, nu beseft groep 8 dat lezen ook leuk kan zijn.
Jammer dat we al in groep 8 zitten, anders had u nog een keer naar de bibliotheek kunnen komen
Maar, het was echt heel leuk.
Ik zag ertegen op dat ik naar de bibliotheek moest, want eerlijk gezegd hield ik zelf ook niet van lezen.
Dat heeft u veranderd, ik lees nu bijna iedere dag!
Nogmaals, Dankuwel.
Groetjes Lisanne'


Annemarie Bon


Geplaatst op 23.06.2016